28 oktober 2008

Typ teckensnitt...

I dagarna har jag lärt mig allt som går att veta om typsnitt. Nej förlåt Teckensnitt menar jag. Man får inte säga typsnitt. För typer var det man skar ut i trä eller bly förr i tiden för att trycka med. Teckensnitt är rätt benämning idag när vi främst jobbar med datorer.

Jag såg även en film om ett teckensnitt igår. Helvetica (detta är skrivet i verdana, som också är linjärt, blogger har inte Helvetica. Skandal om jag får säga det själv.) - The movie.
Helvete vad den var bra alltså. För att vara en 2 timmar lång dokumentär om ett teckensnitt iallafall. "Helvetica är överallt" fick vi lära oss. Och obehagligt nog stämmer det. Det är det mest använda teckensnittet och finns verkligen överallt. Det är som när man sett filmen "23" med Jim Carey då man ser siffran 23 överallt. Helt stört.
Helvetica ritades på det tidiga 1900-talet och döptes efter den schweiziska design stilen. Den enkla, stilrena modernistiska designen. Helvetia betyder Schweiz, men han som ritade Helvetica tyckte inte man kunde döpa teckensnittet efter ett land så det blev Helvetica. Sen vad folk tycker om Helvetica är väldigt delat.

Efter GDK-sittningen i lördags har vi alla tagit till oss en ny slogan som vårt festeri Tryckbar lämpligt nog tryckt på märken (som ska sitta på overallen). "Comic Sans kan få dig mördad". Och det är så sant! Alla i min klass och förhoppningsvis alla vettiga människor men en gnutta känsla för vad som är snyggt AVSKYR Comic Sans. Det har iallafall gett mig kalla kårar sen jag lärde mig vad teckensnitt var för något.

Så. Nu är jag hjärntvättad vad gäller teckensnitt och kommer aldrig mer kunna läsa en text utan att tänka på teckensnitt (är det Antikvor, Linjärer, Semilinjärer, Mekaner, Skripter eller Extremer?), teckenstorlek, kerning, radavstånd, knipning, "floder" i texten, marginaljustering, satsbredd, radindrag, spaltjustering och horungar.

Inga kommentarer: