11 oktober 2008

Gerillakampanj som gick fel...

På Way out West i somras var bland annat djurens rätt där och kampanjade. Festivalarrangörerna hade antingen väldigt olämpligt eller väldigt lämpligt placerat deras monter/tält vid bajamajorna. Alla de pratade med var ju antingen väldigt kissnödiga eller väldigt lättade. Jag pratade med dem en stund men på grund av att jag var i det första tillståndet blev det inte så länge. Synd. Jag hade gärna velat höra mer om varför de anser att grisar har samma värde som människor (Hur fan kan man tycka det?). Väl inne på bajamajorna hade de mycket genomtänkt satt upp små lappar med finurliga budskap på dörren. Precis i blickfånget när man sitter och gör sina behov. Problemet med denna var att någon tidigare besökare hade tolkat texten, blivit förbannad och råkade ha med sig en penna och skrev ett kontrabudskap.

Om man inte ser vad det står.
Djurens rätts text: Enligt svensk lag är det helt ok att stänga in grisar som väger 90 kilo i så trånga bås att ytan per gris inte ens motsvarar ytan av den här bajamajan. Det blir galet trångt, och miljön de lever i är inte roligare än den här toan.
Tycker du att det här är uppåt bajamajaväggarna? Kom till Djurens Rätts tält här på festivalen. Bli gärna djurfadder och få en t-shirt som tack!

Anonym avsändare: Det finns människor som drömmer om att få ett boende i denna storlek. Fuck djurens rätt när människor fortfarande kränks!

Åh. Jag kan bara hålla med anonym avsändare. Jag blev personligen väldigt glad när jag såg denna. Men i marknadsföringssyfte hade ju något gått snett för Djurens Rätt.
Nästa gång kanske Djurens Rätt ska testa att laminera sina gerillabudskap?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det ena utestluter verkligen inte det andra???!

Varför vill den här personen att djuren ska ha det djävligt bara för att han eller hon inte har någonstans att bo?

Tycker du att det är ett OK arumenterande. För att dra det till sin spets: är t ex våldtäkt OK?

(För skit i våldtäkterna damnit, folk MÖRDAS ju runt om i världen!!!)

Sandra sa...

Nej men istället för att lägga ner miljontals kronor på att försöka få bättre miljö till djuren kanske vi ska prioritera att bota sådant som AIDS/HIV, fattigdom, vattenbrist o.s.v. hos våra medmänniskor. Jag är en djurvän och mår illa när jag ser hur djur behandlas innan slakt. Men om jag fick välja mellan att hjälpa en gris till större spilta eller en hemlös till ett nytt hem så väljer jag den hemlöse. Istället för att bli "djurfadder" kanske man ska testa att bli fadder till ett barn i 3e världen? Vi kanske ska börja med att se till att de mänskliga rättigheterna efterlevs innan vi börjar prata om djurens rätt. Diskussionen ligger inte i vad som är värsta brottet. Utan det faktum att människor är mer värda än djur. Hur hemskt det än må låta i dina öron.

Anonym sa...

Nej, är det din sista krona så bör du hjälpa dem som är dig närmast. Det är knappast ett djur bland andra i en spilta.

Men det är inte kostsamt att ta bort de mest uppenbara formerna av övergrepp mot djur (eller människor för den delen) i vårt samhälle, och ingen begär din sista krona av dig, att alla dina pengar, eller att alla samhällets pengar ska gå till att bygga större djurstallar.

Jag tycker det är väldigt illa att nedvärdera människors engagemang och ideella arbete. De som du är nedlåtande mot lägger sin fritid på något de finner vettigt, något de tror på. Om man sen räddar katter, är med i fredrörelser, eller bidrar till att bygga skolor och barnhem i tredje världen , det spelar ingen roll. Allt det där är faktiskt möjligt att uppnå, det är inte antingen eller. Ja, förutsatt då att inte alla tänker, "det där tänker fan inte jag stödja, för det finns säkert något annat någonstans som är värre". (Breaking news: det finns alltid något som är värre!)

Personligen är jag är helt övertygad om att var och en av de människorna i Djurrätttstältet ger mer pengar till Amnesty och andra organisationer som arbetar för människors väl, än vad den där idioten i bajamajan gör.

För tar man entydigt parti för oskyldiga varelser som inte kan försvara sig, som helt saknar skydd, som inte har ett liv att se fram och som behandlas illa - då tolerar man heller inte att barn svälter, fattigdom politiska fångar och andra saker som du tycker är vettigt.

Ska jag blir mer raljerande är det fö otroligt märkligt att det är OK att spendera någon eller några tusenlappar på att festivalfesta, men att det är stor skandal och brott mot mänskligheten att skänka någon hundralapp till djurs välbefinnande....

Sandra sa...

Om du tänker dig världen som en persienn. Du kan öppna dem och släppa in allt ljus. Eller så kan du stänga det och stänga ute allt ljus. Men det finns mellanlägen där ljusskenet blir grått. Ingenting är svart eller vitt. Jag stödjer Amnesty varje månad just för att jag tror på att de mänskliga rättigheterna är något som vi bör kämpa för ska upprätthållas. Jag har varit politiskt aktiv för att det viktigaste för mig är människors frihet. Jag dömer ingen människa som är aktiv i Djurens Rätt, allt politiskt engagemang är hälsosamt för samhället. Vem är du att döma mig för att jag inte håller med Djurens Rätt?

Anonym sa...

Ok då är vi cool. Jag uppfattade först det som att din åsikt var att du bara kunde ”bara hålla med” i att man bör strunta i arbete mot djurs välbefinnande, ”så länge som människor kränks”. Eftersom jag hade uppfattat dig så, så förstår du kanske varför jag uppfattade ditt inlägg som nedvärderande mot de människor som väljer att jobba ideellt för annat än människorätt.