21 februari 2008

Meh, skoja inte!

Jag har haft en obehaglig känsla av att vara "gammal" på senaste tiden. När jag gjorde "vuxentestet" blev jag 32,5 år gammal (obehagligt).


Det slog mig verkligen att "jag går faktiskt inte i gymnasiet längre" när jag av flera oberoende parter hörde ett uttryck som jag aldrig hört förut och som jag verkligen inte förstod (förbryllande OCH frustrerande).
Det började med en 17-årig tjej. Jag tänkte att "ajja, när jag gick i skolan hade vi en massa interna slang bland mina kompisar". Sen var det en 18-åring som sade det och jag ryckte till nästan spasmliknande när (ja hör och häpna!) en mycket respektabel, ungdomlig 27-åring (!) säger detta. Jag vågade vid det laget såklart inte fråga vad det betyder, jag måste
ju vara cool. Men jag kan ju heller inte använda det och vara "inne" eftersom jag inte vet när man ska använda det.
Uttrycket jag pratar om är "skoja inte" (med en extra betoning på "inte").

(jag ber förresten om ursäkt för
alla citattecken (""), är på det humöret idag).

NÄR började folk säga "skoja inte"?! NÄR ska man säga det och VAD betyder det?
Efter en lång diskussion och dissekering av idiomatiska förändringar i svenska språket och detta uttrycket med min kära rumskompis
(och NEJ vi är inte "riktiga" sambos i den meningen) så kom vi fram till att det är en förkortning av "skoja inte med mig" med en släng ironi i rösten.


Herregud jag ÄR typ gammal.

(att jag använder ordet typ borde ju göra att jag får dra av 2 år på vuxentestet? Snälla?)

1 kommentar:

elvira sa...

Va? Lever inte vi under äktenskapsliknande förhållanden? SKOJA INTE!!