01 september 2008

Grubblar-dag...

3 timmars pustande och rännande på IKEA. Eller pustande och rännande. Jag spatserade lugnt runt till tonerna av mysig musik och lät mig luras totalt av produktplaceringen.

Den där bägaren för 59:- fanns ju i en mycket snyggare form och mer behändig storlek för 29:- på en hylla längst ner 2 hyllor bort. Man ska bara ta sig dit bort och leta.
Och vilka orkar det när man går på världens största IKEA?

Jag tror inte folk förstår hur genomtänkta butiker är (eller så förstår folk det och det är bara jag som underskattar folk).
Varför godiset alltid står nära kassan och att en stor skylt med stora siffror inte nödvändigtvis betyder ett billigare pris.
Om en person tittar på en hylla med 50 olika matprodukter kan de flesta plocka ut Coca Colan på en gång. Det röda och vita loggan kanske inte sticker ut så mycket i färg eller i form, men varumärket är bekant.
Igenkänning är ett oerhört starkt medium som alla butiker jobbar med. Och all reklam också för den delen. Ser du en bild i 10 sekunder idag kan du garanterat känna igen den nästa vecka...

Min efterträdare på CK jobbade på IKEA innan och berättade lite om hur de tänker när de sätter ut varor i butiken. Allt för att mer-försälja. Jag har också jobbat med merförsäljning. Tänk om man kunde gå en sån allmän kurs i produktplacering, skulle vara så sjukt spännande. Jag vill bli lika bra på kommunikation som han i Hjärnstorm. Henrik Fexeus, han är grym. Här läser han tankar:



Nog om mina funderingar kring produktplacering och tankeläsning, även om produktplacering är ett av mina favoritämnen att luta sig tillbaka mot och grubbla på när man går och shoppar.

Just nu mellanlandar jag i Huddinge, Mamma och brorsan sjunger "Happy day" (gospelvarianten) i kör/kanon (beroende på när man lyssnar) från två ändar av huset som för övrigt stinker svamp efter deras utflykt i helgen.

Inga kommentarer: