17 april 2008

Vad är en nationalitet?

Tänk dig att det är krig i ditt land. Du måste fly därifrån för att överleva. Lämna allt. Bostad, familj, vänner, alla dina tillhörigheter. Du åker någonstans, vet inte riktigt vart du är på väg. Bara någonstans där bomberna inte dundrar.

Du kommer till ett land där folk tar emot dig med öppna armar. Du får fylla i lite papper när du kommer dit och börjar direkt lära dig språket eftersom du vill kunna jobba och utnyttja de kunskaper du arbetade med i ditt hemland. Du blir uppmuntrad att lära dig och folk på stan hjälper dig snällt med språket när du råkar säga fel. Efter ett par veckor när dina papper är klara genomgår du en cermoni där du får läsa upp en text med handen på lagboken. När cermonin är över gratulerar folk dig med ett stort leende på läpparna:

"Grattis du är nu svensk, en av oss. Välkommen!"

Ser det ut så här? Nej.

Flyktingar som kommer till Sverige får sitta i flyktinganläggningar i flera ÅR innan de kan starta upp sitt liv igen. På två år hinner man tappa rätt mycket färdigheter. Byråkratin är enorm och människor som bott majoriteten av sina liv i Sverige betraktas fortfarande som "invandrare". Kanske till och med när dem är födda i Sverige.

Min farmor och farfar kom till Sverige när Estland var ockuperat av Sovjetunionen. Dem var 16 & 18 år gamla när båten gjorde an i Sverige. Min farmor ser sig fortfarande inte som svensk. Varför då, har jag alltid undrat?
Ja man ser väl till väldigt stor del på sig själv genom andras ögon. Hennes brytning och hennes prat om Estland har väl gjort att folk tänker "aha, hon är inte svensk, hon är estländsk!".

Varför är det så? Varför kan man inte vara est-svensk? Det finns ju finlandssvensk? Varför kan man inte vara serb-svensk? eller Afro-svensk?

Jag har alltid betraktat mig själv som svensk med estnisk påbrå och ALLTID varit stolt över mitt arv. Jag tycker det är otroligt spännande att diskutera folks ursprung för det fascinerar mig så. Vi lever i ett mångkulturellt samhälle där fördomarna vi har inte ger oss någonting när vi träffar nya människor. Varför kan vi inte bara vara stolta över vårt land och det faktum att Sverige och svenskar kan se ut på vilket sätt som helst? Det är ju det som är så jävla coolt!

Kolla in vår nya kampanj!

Det är inte lett att vara est. Men det är ballt.

Inga kommentarer: