08 april 2008

Min alldeles egna konspirationsteori!

Jag visste det. Tomten finns.


Fast tomten är nog en alien egentligen.

Tänk på det...

Tomten har inte med kristendomen att göra utan är en gammal folktro som ingen egentligen vet hur den uppkom.

Det var nog så att utomjordningar var små figurer med kanske ett toppigt huvud och hår i ansiktet som kom till jorden för att studera människan.
De gjorde detta genom att gömma sig i ladugårdar och i skrymslen i hus, för att komma så nära som möjligt. De härmade människan genom att hjälpa till på gården; städa, sköta djuren o.s.v. Detta för att lära sig om människans levnadssätt. Kanske de någon gång träffade på människorna (frivilligt eller av en slump) och kom med gåvor för att människorna skulle gilla dem.

Rationella som vi människor är och eftersom man på den tiden inte visste mycket om rymden och världsalltet så skapade vi denna myt. För att vi annars aldrig kunnat greppa vad denna figur var för något. Om någon visste sanningen så har den dött ut med generationerna som gått och istället skapades legenden. Om tomten. Som hade röd luva och skägg.
Gårdstomten som hjälpte til på gården och tomten som kom med presenter.

Idag är tomten en folktro som mest betraktas som en sagofigur och barnsaga.


Allteftersom vi människor lärde oss mer om vetenskap och började rikta våra blickar bort från jorden så försvann tomtarna/utomjordingarna. De var inte redo för en ordentlig kontakt. Eller så tyckte de att vi inte var redo. Och allt som blev kvar var minnena hos människorna. Som berättades vidare, mun från mun, generation till generation. Och vi har ju alla lekt tysta leken? Ord förvrids och ändras och blir tillslut något annat.

Jag tror stenhårt på det här.


Jag blev iallafall LIVRÄDD när jag såg klippet på länken ovan. Jag drog direkt paralleller till "The signs". Ni vet, det avsnittet i filmen när media rapporterar om skådade aliens och spelar upp hemmafilmer där en alien blixtsnabbt skymtar förbi i bakgrunden. Creepy.


Eller så har jag bara väldigt livlig fantasi.

Inga kommentarer: