29 april 2008

Sjung om studentens lyckliga dar!

Solen strålar, människorna skiner, himlen är oskyldigt blå, dagarna flyger förbi och på lunchen idag pratade vi student minnen. Vi sprang ut först och jag hade sytt min klänning själv. Aaah...

Det tar inte slut där, nej! Vi ska ha picknick i hagaparken imorgon och på fredag drar jag tillbaka till den underbara staden som jag bodde i 4 månader men blev förälskad i redan för 5 år sedan.

Staden är såklart Barcelona. Varför säger jag såklart? Jo för att varenda jävla person i 20 årsåldern flyttar dit. Jag hade bestämt mig redan för 5 år sedan att jag skulle dit igen efter att ha varit där med familjen. Jag blev bara surare och surare ju fler som skulle åka dit. Svenskarna kommer fan ta över snart! Det ska ju vara Spanien, eller ja, Katalonien. De vill ju bli ett eget land och hatar att kallas spanjorer. De är katalaner. Men iallafall. Det är ändå för mycket svenskar. Barcelona är definitivt inte så exotiskt (okej kanske inte exotiskt men iallafall lite?) som jag först tyckte det var.

Nu ska jag dit igen och hälsa på en väldigt nära och gammal vän. Jag ska äta god mat, strosa på stan, shoppa, dricka gott vin, gå på bra klubbar och framför allt, njuta av värmen!


Med denna resa kommer såklart en massa minnen tillbaka.
Förklaring av kartan som är över Barcelonas tunnelbanesystem (8 linjer, inte illa va?):

A: Sagrada Familia (ROSA) - Här bodde jag i 3 månader, precis vid den fantastiska katedralen Sagrada Familia. Gaudís mästerverk och sannerligen det häftigaste jag sett arkitektmässigt. När jag och min rummis satt och drack vin på vår balkong (Det gjorde vi ofta. Väldigt ofta. Nästan lite för ofta.) kunde vi faktiskt spana på katedralens torn.

B: Passeig de Gracia (LJUSBLÅ) - Här gick jag i skolan, precis i stadskärnan. Svårt att ta sig från tunnelbanan till skolan på morgnarna på grund av allt folk men nära till stan när man slutat. Mycket bilar och inte så trevligt, men det är ändå en plats som jag minns starkt.

C: Barceloneta (RÖD) - Stranden... aaah... sol, sandstrand och klubbliv på kvällarna. Behöver jag säga mer?

D: Catalunya (GUL) - Plaza catalunya är typ som Stockholms Sergels torg. The shit. Alla shoppingvaruhus ligger här. Jag såg kungarnas parad där och blev nästan antastad på väg hem från en klubb en tidig morgon.

Många minnen kommer säkert dyka upp när jag är där. Men jag är ju faktiskt där för att skapa mig nya (minnen alltså)!



Nu har jag hört att Vietnam är på tapeten också. Fan. Kommer svenskarna ta in Viatnam också?! Det har varit min dröm att åka dit sen jag gick i mellanstadiet.

Inga kommentarer: