09 december 2008

Irritations- och orosmoment.

Ett STRECK är en rak linje.
En STRÄCKA är ett avstånd från en punkt till en annan.
HUR kan man stava fel på dessa ord? ("...när man drar sträcket..." "...titta på denna streckan..") Ledsen Marcus Gärde, men det är INTE okej. Inte någonstans.

Humor är ju att vår andra kursbok går igenom skrivregler vid korrekturläsning. Något han måste ha missat?

Nej, förlåt Marcus. Jag ska inte vara för elak. Det är JÄTTEFINA gridsystem du ritar och dina uträkningar på kägel är riktigt användbara.

Förlåt, läsare, jag är lite förstörd av plugget just nu.

Något som dock oroar mig är att jag varit mer på Clas Ohlson än klädbutiker denna månad och mer än skolan denna vecka. Jag börjar nog bli pappas lilla flicka med hammaren, vattenpasset och spiken i högerhanden och borren, skruvmejseln och skruven i vänsterhanden.

1 kommentar:

Anonym sa...

Haha, jag bara älskar att se när andra stör sig på felstavningar och annan språkmisshandel i sin kurslitteratur lika mycket som jag! :-)

Tack för ett trevligt födelsedagssamtal också - det piggade upp lite extra! :-)

Kramen