06 december 2008

En reflektion av många...

Alltså. Jag går ju Grafisk Design och Kommunikation. På senaste tiden har jag funderat mycket över det där med just kommunikation. För när det inte funkar så kan det ju ställa till så mycket. Jag läser ju mest om kommunikation i media men jag tycker det går att tillämpa på människor också. Eller. Jag har lärt mig mycket om kommunikation i media så jag börjar fundera på kommunikation emellan människor. Mer så kanske. Vi kör lite kurslitteratur style:
Ett meddelande formuleras hos en sändare. Kroppsspråk, tonläge och ordval leder sedan till att meddelandet förs över till mottagaren. Mottagaren hör och ser meddelandet, avtolkar i hjärnan och meddelandet har landat. Förhoppningsvis vänds modellen och det blir vad vi kallar ett samtal.

Men grejen är den. Att det är ju inte riktigt så lätt. En massa, vad kurslitteraturen kallar, brus stör på vägen. Både kroppsspråk, tonläge och ordval kan krångla till det beroende på omständigheterna. Sändaren och mottagaren kan komma från olika kulturella bakgrunder och meddelandet kan feltolkas (klassikern med f-ck you tecknet som ser olika ut i världen). Men det behöver inte vara så extremt. Jag kanske är uppfostrad med att man öppet pratar om problemen man har när någon annan fått lära sig att det är något man hanterar själv. Jag kommer tolka personen som instängd, svår och avståndstagande när den personen kommer tolka mig som påstridig, dubbeltydig och egocentrisk. Det är ett exempel av många. Tror ni fattar vad jag menar va?
För sändarens avsikt med ett meddelande kanske inte ens uppfattas av mottagaren som tolkar det hela på ett helt annat sätt. Och den tolkningen i sig kanske leder till att det meddelande som sen sänds tillbaka helt feltolkas igen. Och vips vi har oss en konflikt.

Slutsats av denna reflektion:
-Människor du inte gillar är bara människor du inte förstår dig på. Inte därmed sagt att det är fel att ogilla någon, det är nog bara hälsosamt. Men det är värt att tänka på.
-Människorna du gillar är ofta de du kan kommunicera bra med, de som är en spegelbild av dig själv eller kanske båda i kombination?
-Man ska inte döma, dra slutsatser eller anta saker om andra för snabbt. Gör man det leder det lätt till konflikter och missförstånd.

Sådär. Nu har jag nästan löst världsproblemen.

1 kommentar:

Anonym sa...

älskar dina analyser vännen. du är bäst marcus är pest jag kommer inte sluta läsa din blogg efter alla dessa sköna inlägg. ses ikväll då kommer jag och äter upp euroshopperpommesen i din frys..! du är grym! :D