08 december 2008

Förlåt men jag måste bara...

Hur faan tänkte Mona och gänget nu?
För det första är det ju kul att Sossarna äntligen förstått att de inte har något annat alternativ än att samarbeta med Vänstern och Miljöpartiet. Och nu ska de som 3 barn som slåss om en spade i en sandlåda försöka enas.
Och de vill sänka ungdomsarbetslösheten med... vaddå?
1. 3000 trainee program för 1 miljard.
2. 3500 platser i yrkesinriktad arbetsmarknadutbildning för en halv miljard.
3. Bygga ut Komvux, Högskolan och KY utbildningarna för 2 miljarder kronor.

Kan ju kanske låta lite fint på pappret sådär. Men för det första, vad har utbildning med jobb och göra? Förlåt mig, såklart ska man ha en utbildning och såklart måste man utbilda sig för att få ett jobb (det är ju det jag gör).
Men HUR hade dem tänkt att jobben skulle komma? Bara magiskt poppa upp av sig själva? Sist sossarna utökade platserna på högskolan ekade lektionssalarna tomma. Bara för att man producerar FLER saker gör det inte att efterfrågan ökar.
Vart finns jobben egentligen och vart kommer jobben ifrån? Visst välfärden och det offentliga kan erbjuda en hel del men det verkar som om låtsaskompisarna S-V-MP har glömt bort företagen? Vad skulle Sverige vara utan våra företag? Offentliga anställningar kan omöjligt klara ett helt lands ekonomi. Skulle staten producera alla våra varor också? Då skulle vi ha en - ja just det - planekonomi! Då närmar vi oss vänsterns utopisamhälle som - ja just det - aldrig någonsin fungerat! OCH som - ja just det - dödat miljontals människor i sina misslyckanden! Nej att företagen eller företagsklimatet i Sverige inte ens nämns av S-V-MP tycker jag är väldigt synd.
För det är ju så att i en finansiell kris så får alla det lite sämre. Jag är ingen ekonom men så mycket vet jag att det går uppåt igen. Såsmåningom. Och tills dess är det statens uppgift att se till att skadorna på samhället blir så små som möjligt och att vi kan ta oss ur krisen så fort som möjligt när den är över.

Jag tror nog och hoppas att svenska folket är så smarta att de 2010 låter sittande regering visa vad de verkligen går för 4 år till istället för att sätta de gamla och, vad som kanske verkar, trygga sossarna i Rosenbad igen.
För då emigrerar jag verkligen.

Inga kommentarer: