08 februari 2009

Bach is back.

Okej. 3 dagar i karantän. Med vänner som enda sällskap. Ja, tv-serien dårå. Kanske inte var så smart att så fort jag kände att jag kunde ta mig utanför lägenheten så gick jag å träffade mina riktiga vänner över ett glas vin. Med tanke på den alldeles för sena kvällen och promenaderna i regnet så lär det väl ta ännu längre tid nu innan jag blir helt frisk. Men jag blev gladare av att komma ut. Det var en minst sagt rolig kväll. Så det är väl både på gott och ont antar jag.

Nu har jag en hög med grejor att ta tag i. Allt börjar gå i normal takt igen, inklusive min hjärna (som bara kunnat ta en sak i taget).
Och det till tonerna av klassiskt. Är inne i en period då jag gärna vill höra pianokonserter, stråkorkestrar och pampiga crescendon (stavas det så?). Vilken tur att jag varje födelsedag sen jag var 10 har fått en cd-skiva klassikt av farfar. Bach, Telemann och Gershwin ger mig gåshud. De ger färg till ett grått Norrköping och hjälper mig att dagdrömma bort lite.
Bachs "air on G string" går verkligen rakt in i hjärtat, så otroligt vacker. Bach var sannerligen en musikaliskt geni (för det var ju jag den första som sa eller kom på?). Jag tror den här var med i ett barnprogram när jag var liten för den väcker konstiga känslor i mig. Barndomsminnen. Helt fantastisk. Lyssna bara:

Inga kommentarer: