05 januari 2009

Fundering kring kommunikation.

Så börjar jullovet lida mot sitt slut.
Mina reflektioner har inte slutat bara för att bloggen tagit ännu ett omotiverat upphåll.

Min senaste fundering handlar om hur vi människor ser på världen.
Har äntligen satt igång att läsa Henrik Fexeus "konsten att läsa tankar". Måste säga att jag först blev lite besviken. Det mesta jag läst hitills var inget nytt. Det beror nog mest på att jag gick den där kursen i somars. På Lifeleader Academy lärde vi oss en hel del om hur man kan läsa och tackla människor förstår jag nu. Det handlar ju inte om att läsa tankar utan om små knep så man kan förstå hur männikor fungerar och sedan möta dem på deras nivå. Förutsättningen för att man ska kommunicera är ju att man talar samma språk. Så att säga.
Men Fexeus skriver iallafall i boken att det finns tre olika sätt vi föredrar att uttrycka oss på och kanske det sättet vi ser världen på.
Först den Visuella som gärna använder målande och beskrivande ord som "Jag kan se din poäng", "Visa hur du menar"och minns främst hur saker såg ut, vilken färg de hade o.s.v.
Sen den Ljudmässiga som gillar att använda uttryck som "Lyssna på vad jag har att säga", "Jag har aldrig hört något liknande" o.s.v. och minns ljudbilder starkt.
Sen den Kinestetiska som är en beörings/känslomänniska men även smak och lukt personer. Den Kinestetiska använder gärna uttryck som refererar till känslan för det de pratar om (eller lukt&smak) ex. "Det stinker", "Vi har bara skrapat på ytan".
Sist den neutrala som gäna använder oberoende uttryck. Den neutrala har skalat av sina uttryckssätt och kommunicerar helt enkelt neutralt.

Så. Om man ska presentera ett förslag för en person man av erfarenhet vet är kinestetisk så kan det ju vara smart att använda sådana uttryck som man vet att han/hon föredrar. Att ge personen en bra känsla kring ens förslag ökar ju möjligheterna att han/hon kommer överväga det. Eller hur?
Det är spännande det där. Jag tror att jag själv är en kinestetisk person. Ja minns främst hur saker kändes och det viktigaste för mig är att det känns rätt. Tror de flesta av mina vänner är likadana. Man dras ju såklart till de som är som en själv och detta måste ju definitivt vara en viktig faktor i vilka människor man fungerar med och inte.

Har egentligen ingen slutpoäng. Detta var bara ännu en fundering kring den spännande varelsen människan. Men läs Fexeus bok, den är bra.
Ska se om jag vågar testa några trix i boken på vår kommande skidresa till alperna. På fredag bär det av i 36 timmar i en buss! Det ska nog gå att inte bli totalt uttråkad, så länge jag har mina 3 tjejer med mig.

Inga kommentarer: