17 augusti 2008

Mitt nya hem.

7 dagar i Norrköping som känns som 4 veckor. Det är så mycket som händer så jag vet inte riktigt var jag ska börja. Men igår var jag på fest på kårhuset med campingtema. De hade korvgrillning, trubadur och en husvagn som bar. En riktig husvagn. De sätter en hög standard för framtida fester. I fredags hade vi föreläsning om pixlar, filformat och trycktekniker. Jag vet att jag hamnat rätt när en sådan vetskap som att .JPEG (filformatet) betyder Joint Photographic Expert Group gör mig alldeles pirrig i magen.

JPEG kommer från en av de första foto-överföringarna av en fotografgrupp och var inte ens ett filformat från början. Som de flesta vet bör man inte använda JPEg formatet vid bildöverföring då JPEG förstör bilden lite grann varje gång du sparar den.


Visste ni förresten vad reklam betyder? I det gamla romarriket hade man personer som stod och ropade ut de aktuella nyheterna. I slutet av varje "nyhetssändning" ropade de ut reklamliknande budskap från/om kejsaren. Ordet reklam kommer från ett latinskt ord som betyder att ropa ut.



Jag känner mig hemma här.
Även om jag saknar min familj alla mina vänner därhemma.

1 kommentar:

Anonym sa...

JAG SAKNAR DIG!!!!