25 juli 2008

På Öland.

Alltså. Glöm charter. Glöm sista minuten. Glöm Visby/Båstad. ÖLAND is the place to be.
30 grader varmt och klarblå himmel. Sol från 05:46 på morgonen till 21:28 på kvällen. En dag och jag har bikinilinjer! Fantastiskt.

Barndomens minnen smyger sig på när man går på samma stigar och cyklar samma vägar som man gjort varenda sommar i 20 år. De många badplatserna, de gömda vägarna. Det här är riktig sommar.

Smockat med folk i Borgholm. Kroppkakor med grädde och lingonsylt, lycka! Massa brunbrända killar i shorts och bar överkropp, lycka! Fläderglass på det där stället på hörnet, lycka!

Middag med släktingarna Ingrid och Allan som kommer från Vassmolösa (utanför Kalmar) på en liten gård på öland. Gården hade ekologisk mat och allt vi åt kom från Öland. Till och med vinet var ölandskt (Alldeles för surt menade pappa). Maten skulle hämtas på en buffé som stod uppdukad när jazz-bandet precis börjat spela. Mysigt och hemtrevligt. Jag står där med tallriken i ena handen och besticken i andra när jag ser någon som är fruktansvärt lik Silvia. Drottning Silvia alltså.

Efter 3 sekunder inser jag att det ÄR drottning Silvia som artigt står och samtalar med någon ur personalen. Det svartnar för ögonen när hon flyttar på sig lite och jag ser att KUNGEN står bredvid. Herregud.
Här står man i kön till buffén med en kurrande mage och EFTER mig i kön står Hans Majestät Carl XVI Gustaf med sin fru Silvia Sommerlath, nu Drottning av Sverige, precis som vilken Svensson som helst.
Ok. Kanske inte vem som helst. Killen som hade som jobb att lägga upp kött i buffén darrade faktiskt i hela kroppen när jag kom fram (och hade Silvia efter mig). Undrar om dem också ringde och beställde bord? "- Ja hejsan, ett bord för två tack. Bernadotte, ja. " Jag såg inte skillnad på sommargäster/personalen och säkerhetsvakter. Men nog måste väl stället ha kryllat av säkerhetsvakter? Eller?

Maten var iallafall gudomligt god och jazz-bandet riktigt bra. Vi njöt i fulla drag och kände oss lite extra speciella som åt på samma restaurang som kungaparet.

Imorgon står det solning och vattenskidor på schemat. Möjligtvis att jag tar cykeln ner till Köpingsvik och kollar på den där klänningen. Om jag orkar. Jag älskar livet just nu.

Inga kommentarer: