15 juli 2008

Jag har hittat en nya kärlek...

Kollade igenom mamma och pappas bokhylla på jakt efter en skatt. Med tanke på att hösten antagligen inte medför sig några möjligheter att läsa böcker som underhållning så tänkte jag passa på nu. Hittade en bok jag har för mig att jag gav till pappa när jag var liten.

Isaac Asimovs "Preludium till Stiftelsen" är en riktig skatt.

Jag har på två dagar läst 100 sidor, den är helt fantastisk! En Sci-Fi roman som utspelar sig 10 000 år i framtiden och handlar och Hari Seldon som uppfunnit en matematisk teori, Psykohistorian. Den innebär att man med matematiska formler kan räkna ut framtiden. Han jagas av imperiet som styr hela universum med 25 miljoner världar och försöker samtidigt samla alla de variabler han behöver för att använda psykohistorian. I boken finns bland annat gravitiska hissar där man lyckats omvända gravitationen så man kan färdas upp och ner i luften. Helt fantastiskt!

Isaac Asimov är en rysk-amerikansk författare som dog 1992. Han har ett magasin uppkallat efter sig och är alla robot fantasters gudfader. Det var han som skrev boken "I, Robot" som senare blev en film med Will Smith. Två av hans andra böcker har blivit filmer; Stjärnmörker & 200-årsmannen. Jag tror jag hittat en ny favoritförfattare, varför har jag inte upptäckt honom innan?

Imorse höll jag på att ramla ganska rejält i tunnelbanan när jag gick och läste boken. Precis så uppslukande som en bra bok ska vara.

Jag älskar att drömma mig bort i andra dimensioner och framtiden. Det är så lätt att fantisera om i jämförelse med en verklighetsbaserad roman.

I eftermiddag är det jag som går till sci-fi bokhandeln här i gamla stan och letar upp någon av de andra 12 böckerna i serien. (Omslaget ovan är till tredje boken i serien, "Preludium till stiftelsen" är den första.)

Inga kommentarer: