24 juni 2008

Solsting?

Sommartider ger mycket alkohol. Bra uppladdning för min kommande studenttid tycker jag själv. Jag har en cider gömd på mitt kontor. Alkis-varning? Nej! Det är ju sommar. Det blir liksom mer okej att dricka mycket och ofta på sommaren. Precis som det blir mer okej för folk att göra lite galnare grejor än vad de vanligtvis gör. Eller att det blir lite mer okej att ragga. Varför? Jag vet väl inte. Men jag har som tidigare redan konstaterat att folk förändras i värmen och solen. Man ska akta sig så man inte får solsting bara. Då kan man göra dumma saker.
Svårt att se skillnad på det där tycker jag:

Vem är särskilt utsatt för värmeslag?
- Den som tar viss slags medicin, till exempel antikolinergika (som hämmar svettproduktionen) och betablockerare (som hämmar genomblödningen i huden).
- Alkoholpåverkade personer.
- Obetänksamma och kraftigt ansträngda idrottsutövare.


Farosignaler - När blir det kritiskt?
- Kroppstemperaturer omkring 41 grader C (mätt i ändtarmen).
- Tilltagande, krasslighet, trötthet, yrsel, huvudvärk och eventuellt känsla av att vara "långt borta".
- Svårighet att få kontakt med den drabbade, svimningar, medvetandeavtrubbning, förvirring, medvetslöshet och kramper.

Behandling

- Den drabbade bör kläs av och ligga naken - med på sin höjd ett tunt lakan över sig.

- Om den drabbades temperatur stiger till 39,5 grader C, och huden fortsatt är brännande het och snustorr (eller om svettningen är obetydlig), bör han/hon sköljas av med kallt vatten (15 grader -18 grader C). Man kan även lägga personen i ett badkar med kallt vatten och massera huden för att öka blodcirkulationen. En annan möjlighet är att lägga fuktiga lakan eller handdukar, som byts ofta, över den drabbade - helst i kombination med en elektrisk fläkt eller liknande, som kan kyla av ytterligare.

Antal dagar jag kommer utsättas för värme & sol denna vecka: 0

Antal dagar inplanerade att dricka alkohol denna vecka: 4

Inga kommentarer: