22 juni 2008

Back to reality...

Midsommar är sjukt överskattat. Varför ska man umgås med släkt man inte tycker om, dricka äcklig nubbe och äta sill och potatis bara för att man ska göra så? Bara för att alla andra gör så?
Varenda år?


Förra året firade jag midsommar på Hard Rock Café i New York med en blodig biff. Detta år med egenrökt lax i en liten stuga på estniska landsbygden (Jag lovar, mitt i ingenstans).



Vi spelade kontrabas, dragspel och hoppade över elden. Fast inte samtidigt då. Under middagen i partytältet satt påven i ett hörn och betraktade oss. Det konstiga var att hans händer var oproportionerligt stora. Det enda jag saknade var dansen runt midsommarstången. Eller nej förresten. Vi fick ju höra små grodorna på estniska, flera gånger om. Min bror understödde på kontrabasen. Pappa jammade loss på gitarren. Min pappas estniska kusin sprang runt i kaftan och palestinasjal. Hans kompis vattnade elden med en vattenkanna.


Jag bara älskar att fly till min hemliga lilla värld därborta. Betrakta min underbart vrickade släkt. Umgås med mig själv, ta en massage, sjunka in i en bok, gå en promenad, bli misshandlad med honung av en tant (det stod MASSAGE, det var det INTE).
Nä tillbaka till verkligheten nu.




Check-list för denna vecka (Blondin-Bella brukar ju göra check-listor, eller hur?):

- Ta reda på hur länge jag har semester.
- Hjälpa Elvira att sortera de sista kondomerna.
- Komma ihåg att vidarebefodra alla mail till Försvarets RadioAnstalt.
- Ta reda på när favoptic egentligen hade tänkt att skicka tillbaka mina glasögon med orepade glas.
- Leta efter en sån där mini-gräsmatta med små plastblommor på (Kitsch and najs!).
- Planera för resten av sommaren och resten av mitt liv (besked väntas i början på Juli).
- Fundera över om den där kristallkronan är värd att spara på eller om Daniel ska få den.
- Göra bokföringen och måla klart väggen på jobbet.
- Sortera min strumplåda.
- Dagdrömma om en semester på nåt varmt ställe där jag ligger i bikini och solhatt på stranden under en solstol med en riktigt bra roman i ena handen och en drink i andra. Med andra ord, avundas Bella, Arba och alla andra som drar utomlands.

Inga kommentarer: