16 juni 2008

FRAntastiskt!

Nog för att folk fläker ut sina privatliv på bloggar, inte mig undantaget. Där kan ju folk öppet gå in och läsa om åsikter, vad man gjort idag o.s.v. Man kan även fritt kommentera öppet och svara på inlägg. Men det är ju helt frivilligt.

Ingen har väl missat FRA-hysterin i media?

Att nu staten ska kunna gå in och läsa mail konversationer och avlyssna mina samtal är bara obehagligt. Jag älskar George Orwells 1984 men jag tror inte vi någonsin kommer hamna i närheten av det, som många andra säger. Men jag undrar bara hur det kommer gå när så många IT-företag hotar att flytta från Sverige om lagen går igenom. Bl.a. Google kommer flytta sina servrar för att skydda sina användares integritet. Det känns inte som ett steg i rätt riktning. Självklart ska man skydda sina medborgare mot hot utifrån, terrorism o.s.v. Men är det verkligen värt priset? Det tycker inte jag.

I slutändan står man i valet mellan överbevakning liknande 1984-samhället eller ingen kontroll alls och större risk för attentat (brott) mot samhället. Det gäller bara att hitta den lösningen som väger in båda två. En gyllene medelväg helt enkelt. Där medborgarnas integritet skyddas samtidigt som de skyddas mot hot. Och det är inte omöjligt.

Störst besvikelse är ändå de som svenska folket och Moderata Ungdomsförbundet röstat in i riksdagen som säger att de inte gillar förslaget men ändå kommer rösta JA på grund av "Partipiskan". WTF?

Vad hände med den ideologiska kompassen?
Vad hände med idéerna framför allt annat? Inklusive karriären?

Inga kommentarer: